söndag 6 december 2015

Veckans händelser

Bildresultat för ecb
Den här veckan har varit intressant med uppgångar i början av veckan men efter räntebeskedet från Draghi så sjönk börsen brant på torsdag och fredag. Marknaden blev besviken på att Draghi sänkte räntan med 0,10% och "bara" förlängde kvantitativ lättnaderna till Mars nästa år. Många hade hoppats på att kvantitativ lättnaderna skulle öka och att det skulle förlängas 1 år. Draghis beslut gjorde att dollarna försvagades med ungefär 3% till 8,5, men på fredagen så steg den lite igen men det är fortfarande lägre än i början av veckan. Efter ECBs beslutet så har börsen sjunkit med ungefär 3% men i fredags så kom det positiv statistik från USA där fler fick jobb än det var räknat med. Det gjorde att USA-börsen steg med 2% men de Europeiska börsen sjönk med ungefär 1% på fredagen.



Det var några bolag i min portfölj som gick väldigt bra. Mycronic som är ett av mina favoritbolag och under veckan så rusade aktien med 18,4%, den enda nyheten var att Danske Bank satte köp på bolaget, det är lite konstigt att det rusar på det men antagligen var det fler utländska investerare som har fått koll på det och att fler småsparade har fått koll på det eftersom den har gått väldigt bra på sistone. Även Bravida har gått väldigt bra under veckan, den har gått upp 8%. Det har inte kommit någon nyhet men jag tror att fler har fått koll på det nu efter att de släppte en väldigt bra rapport för några veckor sedan.

Den senaste tiden så har många småbolag rusat och många har inte ens fått nån nyhet och även det så rusar dem men det är väldigt konstigt. Det brukar bli lite rädd för det brukar vara ett tecken på att börsen är på toppen så jag har skalat av lite på min portfölj. Just nu har jag ungefär 10% likviditet och jag har tänkt att ha så stor del för att se vad FED kommer göra den 15e December. Jag ser stor risk att börsen kommer sjunka på det beslutet dem kommer ge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar