måndag 21 november 2016

Dometic

Bildresultat för dometic



Idag sålde Dometics största ägare sin del i bolaget och det bestod av 81 miljoner aktier och det utgör 27,4% av kapitalet och rösterna i bolaget. Det var Frosbite som sålde de aktierna och de är ett riskkapitalbolag som ägde majoriteten innan noteringen i vintras men de sålde av en del i somras så det är inte förvånande att de säljer alla sina aktier. Dometic har nästan exakt funnit på börsen i ett år, de noterades 25 november 2015. Det tog längre tid än vad jag trodde innan Frostbite sålde ut sina aktier för riskkapitalbolag brukar sälja sina aktier ganska snabbt efter lockupperioden har tagit slut och den tog slut 180 dagar efter noteringen men jag är glad att de är borta nu.

Oftast när sådana ägare försvinner så brukar bolaget ta ett skutt uppåt eftersom det är många investerare som väntar på att de ska sälja då de har en väldigt stor del av aktierna. Nu när dem har sålt sina aktier så tror jag att det är fler som kommer våga sig in i bolaget men jag antar att aktien går ner nu några dagar. Jag tror den kommer sjunka några dagar eftersom det är fler aktier som kommer ut på marknaden och det gör att utbudet ökar som sänker priset. Sådana här placings brukar ske till rabatt och senast Frostbite sålde aktier som var i somras gjorde de det till en rabatt på ungefär 5%. Det går att anta att det blir en liten högre rabatt nu eftersom de säljer en sådan stor andel av alla aktier, jag beräknar att rabatten uppgår till 7-8%.

Jag undrar vilka som har köpt aktierna eftersom det finns ingen riktigt storägare efter Frostbite. Nummer två på listan bland ägare är Carnegie med 5,7% och efter de så är det 13 andra fonder på topp 15-listan. Jag tror att det är ungefär 5 fonder och ett investmentbolag som har gått ihop och köpt de aktier som såldes idag. Det är väldigt många analytiker och fondförvaltare som har pratat gott om Dometic och eftersom förvaltare gillar bolaget så var det nog ganska lätt för Frostbite att sälja alla aktier då efterfrågan är hög. Det har gått rykten om att Industrivärden kommer köpa aktier i Dometic och jag tror det är en stor chans att de har köpt uppemot 10% av aktierna men det finns risk att de inte vågar köpa Dometic eftersom de har en väldigt hög skuldsättningen men eftersom många av deras bolag har gått bra senaste tiden så tror jag att de vågar köpa. Eftersom det är bara fonder som är storägare i bolaget så skulle det vara mycket positivt att en familj går in som t.ex Fredrik Lundberg och hjälper bolaget med hans kunskap inom industrin och stabilitet som Industrivärden ger.

Jag ska passa på att köpa aktier under veckan då jag tror det kommer bli ett litet rally under de kommande veckorna som det har hänt i många andra noterade bolag när storägare har sålt. Jag tycker även att bolaget är lågt värderat eftersom de växer med 7-10% och de är inte högt värderade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar