söndag 27 november 2016

Uppdatering av min portfölj

Under veckan så slog min portfölj ATH. Den har stigit med ungefär 20% sen jag öppnade portföljen i november 2014. I början gick det dåligt men i början av 2016 så börja det vända och nu har det gått mycket bra sen dess. Jag har slagit index med ungefär 15% i år och det är jag nöjd med. I början hade jag ganska lite pengar i portföljen och då hade jag några få bolag och det gjorde att portföljen var väldigt volatil. Under tiden har jag lagt in pengar och jag har försökt diversifierat portfölj så nu består portföljen av 25 bolag. Tanken är att jag ska börja sälja av några bolag så jag hamnar mellan 15-20 bolag för jag tycker 25 är för mycket då det är svårt att vara uppdaterad på alla. Jag försöker ha ungefär 30% av portföljen investerad utomlands för att diversifiera och att det finns många bra företag utomlands.
I år så har amerikanska bolag dragit upp min portfölj en hel del eftersom dollarn har rusat till nivåer som den inte har varit på sedan krisen 2008. Det gör att det blir dyrare att köpa men utdelningarna från Usa blir mycket högre nu än om valutan hade varit på normala nivåer. Boeing, Mircrosoft och UNH har alla dragit iväg mycket och gett ungefär 30-40% i avkastning i år och mycket av det är valutavinster. Även vissa svenska bolag har gått bra för mig som Myronic som har gett en väldigt bra vinst men som jag har sålt ut nu eftersom det har stigit lite för mycket men jag hoppas den går ner så jag kan köpa in igen. Men även Nobina har varit en fantastisk aktie för mig som är uppe i 40% avkastning. Om du vill veta mer om portföljen så kan du gå in på shareville och titta och även följa om du vill det. https://www.shareville.se/medlemmar/simon/portfolios/36063/positions

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar