söndag 14 augusti 2016

Byggma

Jag har kollat lite på Byggma(Inte Byggmax) som är ett norskt bolag som är inom byggsektorn. De finns på den nordiska marknaden men de är störst på Norska- och den svenska marknaden. Jag fick syn på Byggma via en analys på bloggen värdebyrån som förklarar varför man ska köpa aktien
Som ni ser på grafen över så har den varit ungefär på samma nivå senaste året, jag tror att den kommer väldigt bra framöver även fast den har stannat på de här nivåerna senaste tiden.

Värderingen
Senaste två åren så har p/e-talet legat runt 1 och det är väldigt lågt och även direktavkastningen är väldigt attraktiv då den ligger på runt 15% och de köper tillbaka många aktier så de ger otroligt mycket pengar till aktieägarna som jag gillar. Börsvärdet är mellan 400-500 miljoner NOK och de har en kassa på runt 200 miljoner NOK då de har sålt verksamheter, så de kommer kunna fortsätta köpa tillbaka aktier och ha fortsatt högutdelning. 

För att läsa mer om bolaget tycker jag att ni kan läsa analysen på värdebyrån som jag länkade över då den är väldigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar