söndag 22 januari 2017

Vad kan Trump göra för laxbolagen?

Det har varit väldigt mycket prat om vad Trump kommer göra och många är väldigt negativa men jag tänkte på vilka möjligheter hans beslut kan göra. En bransch som jag har kollat mycket på är laxbranschen, en favorit i sektorn som har gått väldigt bra är Marine Harvest som jag har skrivit en analys om och det inlägget har varit mitt mest lästa inlägg.

För ungefär 2 år sedan så införde Ryssland förbud mot europeiska och Norska livsmedel, där lax ingår. Under 2014 var Ryssland en av de viktigaste exportmarknaderna av fisk. Under 2015 bestod Rysslands del av ungefär 7% av världens laxefterfråga och 80% importeras från Norge och EU. Analytikerna trodde att priserna skulle falla med 14% men som vi vet nu så har priset på lax ökad kraftigt och efterfrågan fortsätter att öka och driva upp laxpriserna. Förbudet av Ryssland slog inte så hårt mot laxbranschen som många trodde men jag är intresserad av om de tar bort förbudet om det finns möjlighet för laxbolagen att öka vinsten pga av försäljning till Ryssland.


Under 2013 kom ungefär 5% av Marine Harvest omsättning från Ryssland och det innebär ungefär 2,34 kr per aktie, och om man tar grovt så kan man räkna med ungefär 10% marginal och det ger 0,2 vinst per aktie. Tyvärr ser jag ingen riktigt stor uppvärdering för laxbolag om de får börja sälja till Ryssland ingen. Den stora möjligheten för bolagen är nog att laxpriset kan stiga eftersom efterfrågan stiger när Ryssarna börja köpa lax från EU och Norge igen. Men även där tror jag inte det finns någon stor uppsida eftersom priset på lax är redan väldigt högt.

Många laxbolag har gått förbi förbudet genom att ha verksamheten på Färöarna, eftersom Ryssland har inget förbud mot Färöarna. Exempel på företag som håller på med lax som finns på öarna är Austevoll Seafood, Bakkafrost, Leröy Seafood och för dem företagen spelar inte förbudet någon roll eftersom de kan redan sälja till Ryssland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar