onsdag 7 oktober 2015

Kärninnehav

SHB, H&M och Marine Harvest är mina största innehav.
 Det är för SHB och H&M har liten risk och har bra vinstutveckling.
SHB är en bank som klarade finanskrisen väldigt bra, det är såna aktier som jag vill ha som kärnaktier i min portfölj som står emot kriser bra. SHB har haft en bra vinsttillväxt senaste åren och utdelnings har stigit, på långsikt så tror jag utdelning kommer stiga eftersom banker har ganska dålig marknad nu för att räntorna är låga så om några år när räntorna stiger så kommer deras intäkter öka.

H&M Vet alla vad det är för företag. Det borde vara ett kärninnehav i de flesta svenska portföljarna eftersom de har bra ägare samt vinsttillväxten har varit bra väldigt många år.

Marine Harvest är mer chansaktie än de två andra. Det är kanske så inte många som känner till det, det är ett norskt bolag som producerar och säljer lax. Jag tänkte skriva mer om det eftersom det inte är så många som känner till det. Jag äger det eftersom jag tror på att fler kommer äta mer fisk i framtiden och de har en kvartalsvis utdelning som jag gillar samt att den har en bra ägare som jag litar på. Direktavkastning är runt 6% som jag gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar