söndag 25 oktober 2015

Vad har hänt under veckan?

Under veckan har det kommit många intressanta rapporter, det var inte många i min portfölj som rapporterade. Det var Mycronic och SHB som släppte rapport i min portfölj men efter Atlas rapport så köpte jag in mig.

Mycronics rapport var bra, de hade bra vinst eftersom de sålde en avancerad robot som kostar väldigt mycket, och orderingången var bra, den är högre än det var samma tidspunkt förra året. Eftersom det blev så bra vinst så tror jag det kommer bli en extra utdelning nästa år och jag tror att de kommer lyckas i framtiden och det är bra att vd har köpt aktier under veckan, det brukar vara positivt, så jag köpte in mig mer på tisdagen efter rapporten släpptes.

SHBs rapport var en liten katastrof rapport eftersom nästan alla poster var sämre än väntat. Styrräntan kommer antagligen vara väldigt låg lång tid framöver och det gör att räntenettot kommer vara lågt länge så det kommer dra ner vinsten mycket. Jag är också orolig över kapitalkravet framöver och andra lagar som kommer kanske ändras, och om kapitalkravet ökas så finns det risk för utdelningsminskningar och det har några banker även varnat för. Det har gjort att jag inte tror på bankerna så jag sålde 50% av mitt innehav i SHB.

Atlas Copcos rapport var bra eftersom den kom in ungefär som väntat men det är bra om man jämför med andra liknande bolag som har haft det svårt att komma upp till det väntade. Vinsten var bra men orderingången var lite sämre än väntat men orderingången ser hyfsat ut på kortsikt sa vd. I fredags så sänke Kinas centralbank sin styrränta, det tror jag är positivt för Atlas eftersom det är positivt för infrastrukturprojekt och byggandet, det gör att företag börjar köpa saker från Atlas så jag köpte in mig i det för pengarna jag sålde SHB för och pengarna jag satte in nu efter löning. Till veckan den 29 oktober så har Atlas sin utdelning.

I USA så har börsen gått upp med 8% under Oktober och stigit mycket under veckan och det har även min Superdividen ETF och alla andra aktier gjort om man tar bort SHB så det har varit en bra vecka för mig. Till veckan ser jag framemot Marine Harvest rapport som släpps den 28 Oktober, jag hoppas det blir en bra rapport men jag är lite rädd att det blir lite sämre än väntat.

Imorgon är det inte så många företag som släpper rapporter men det är några:
Avega Group (kl 8.30), Ortivus (kl 8.30), PA Resources (ändrat datum från 28/10) (kl 8.30)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar